Renault Express


Mé zkušenosti s Expressem

Většina zkušeností je uvedena už v kapitole "užitečný pomocník", neboť se jedná o obecné vlastnosti tohoto typu. Nyní je tedy jen doplním svými zážitky, zkušenostmi subjektivními, příp. týkajícími se pouze mého kusu (v jiném než tomto jsem neseděl).

Obecně mé zkušenosti říkají, že to chce zatraceně bohatou fantazii, vymyslet něco, co Express nedokáže. Jeho odolnost vůči namáhání libovolného druhu je skutečně příkladná a proto bych ho s čistým svědomím doporučil jako expediční vozidlo, stěhovací vůz, dopravník těžkých břemen či malé vozítko pro denní dojíždění do práce. :o)

Nosnost a objem

Dle TP uveze Express 545 kg, v reálu zvládne určitě i o 150 kg víc. Maximem bylo zřejmě 500 kg štěrku + 3 lidé (+ dalších 600 kg štěrku na nebržděném přívěsu - příčinou byl chybný odhad při nakládání ;-). Za zmínku stojí i 50 betonových tvárnic, 7 lidí + bagáž + 2 tee-pee, nebo 2 lidé + horkovzdušný balón. Samostatnou kapitolou pak bylo dálkové stěhování Dundalk (IRL) - Brno, kdy se do auta museli vejít 4 lidi, 2 kola a 1 celá domácnost. Pravda, rozhodovaly litry a síla při dovírání dveří, ale bylo to jedinkrát, kdy se auto podařilo "natřískat" opravdu až po střechu. Doslova.

Renault Express veze horkovzdušný balón

Kromě takovýchto extrémních přepravních akcí je ložný prostor více než dostatečný. Pro 5 lidí pobere bez potíží bagáž na třítýdenní dovolenou, ani se nezadýchá, a ještě zbývá pod stropem místo na sušení věcí.

Využití

Čímž se dostáváme k tomu, k čemu se Express osvědčil velmi dobře, dálkové výpravy po Evropě s partou kamarádů. Nebýt jeho, asi bychom se nepodívali do Irska (5.000 km), do Skandinávie (5.500 km), dvakrát do Švýcarských Alp, jednou do Italských, do Dolomit, cesty do Rakouských Alp nepočítaje... Vždy v plném obsazení, plném zatížení, přitom s dostatečnou rezervou (např. na svezení přebývajícího kamaráda nahoru na vysokohorské parkoviště pod Tre Cime apod.). Díky tomu, že se ještě nepohybuje na hranici možností, má na rozdíl od běžných "osobáků" ještě rezervu např. na jízdu mimo silnici (tam kde běžné auto na polní cestě už bouchá podvozkem o zem, zbývá Expressu ještě 10 cm a to při naložených 250 kilech navíc. Ačkoli Express byl primárně konstruován úplně k něčemu jinému, rozhodně mu podobné výpravy nedělají sebemenší problém a vzhledem k chybějící konkurenci v dané cenové kategorii, by mohl být více než vhodnou volbou pro každého nemajetného (např. studenta? :-) s podobnými zájmy. Bežná osobní auta v podobné ceně zdaleka nenabízejí tolik možností, naopak ještě vhodnější MPV si mladí horolezci, vodáci a jim podobní vesměs nemohou dovolit...

Ostatní

Jiným velmi subjektivním pozorováním je, že zřejmě neobvykle vpřed vystrčená přední náprava způsobuje abnormálně zhoršenou adhezi předních kol. Ve srovnání s jinými vozy (obdobné hmotnosti, rozměrů kol, kvality vzorku pneumatik...) Express s radostí jak protáčí kola na místě (dokáže hrabat dokonce i na dvojku na suchém asfaltu, na kluzčím povrchu je hrabání téměř pravidlem), tak je blokuje při prudším brždění (jako první se vždy zablokují přední kola, což nebývá úplně zvykem).


© Brd'a, 2001-2006