Kdo ma zajem o èernobily nacrtek prejezdu (25,1 kB) klikne sem.
Tento text byl uveøejnìn v èasopise Montana.
Jak jsem v casopise Montana c. 3/91 (v clanku o prejezdu zapadni casti B. Karpat) slibil, vypravil jsem se 2.11.91 zdolat nejvyssi vrch B.Karpat a dokoncit vetsi cast hrebenovky tohoto pohori. Odjizdim z Brna vlakem v 4.25 a po prestupu ve Veseli n. Moravou vystupuji v 7.14 na nadrazi v Javorniku n. Velickou. Jihovychodni vichr o rychlosti minimalne 50 km/hod a teplota lehce nad bodem mrazu slibuji nevsedni zazitky. Utesuji se tim, ze stejne vetsinu casu pojedu v lese a nasedam na kolo. Abych nejel po stejne ceste jako v kvetnu, odbocuji na krizovatce ve vesnici smerem na Suchovske mlyny. Mirne stoupani po asfaltove silnici zdolavam lehce a na dalsim rozcesti odbocuji smerem na Novou Lhotu. Za krizovatkou Zamecnicke mlyny zacina prvni strme stoupani. Jedu primo proti zuricimu vetru a pri jeho narazech mam co delat i s prevodem 1/1,14. V Nove Lhote trochu zmatkuji a odbocuji prvni cestou vpravo na hreben. Asfalt zahy strida polni cesta, ale porad jedu. Na hrebeni nad vesnici je jiz vitr nesnesitelny. Pridavan vrstvy obleceni - druhe rukavice /palcaky z PAD/ a kombinovanou vojenskou salu vzor "62". Tu si pretahuji pres cepici az na nos a krk. Takto zamaskovan k nepoznani se prodiram na nejlehci prevod k asfaltce, kterou jsem ve vesnici lehkovazne opustil. Kolem projizdejici osadka traktoru pri pohledu na mne div nevypadne z okenka. Na asfaltu to jde lepe, ale cesta zde stou- pa dosti strme, takze jedu porad na prevod 28/32. V miste, kde silnicku krizuje zelena znacka, odbocuji doleva na SV a zdolavam Sibenicky vrch. Lezi zde jiz souvisla pokryvka asi 2-5 cm snehu, a tak dalsi postup vypada problematicky. Novy drapak na zadnim kole je vsak poznat.
Bez vetsich potizi vyjizdim stoupani na vrch Cupec, kde se zprava pripojuje cervena znacka, po ktere jedu dale. Zastavuje mne az skutecne strme stoupani pred silnickou vedouci na V.Javorinu. Tlacim kolo asi 200 m az na silnicku. Znacka dal pokracuje jeste strmeji. Rozhoduji se proto vyjet na vrchol po silnicce. Neni prohrnuta a v kolejich je od brzdicich aut pekny led. Celkem bez problemu se dostavam az na hreben pred vysilacem. Zde vsak opet prichazi ke slovu vichr a doslova mne shazuje i s kolem do snehu. Toho je tu uz asi 10 cm. Nekolik dalsich padu zpusobenych vetrem mne donutilo kolo radeji vest. Vlaje vedle mne jako kus hadru a ja se obcas pridavam. Skupinka lyzaru stojicich u vysilace si mne nevericne prohlizi. Konecne jsem na prohrnutem asfaltu u budovy vysilace. Jsem na vrcholu. Sice s kolem potupne dovlecenym, ale za techto podminek to po- vazuji za uspech. Sjizdim na Slovensko, abych se najedl a ohral na Holubyho chate /nikde nikdo, ceny mirne, obsluha vzorna/. Z chaty jedu zpet na vrchol a dale jiz po cervene znacce sjizdim /klouzam/ na rozcesti s lesni silnickou, ktere jsem pred hodinou opustil. Zde se davam doprava a sjizdim po silnicce /zpocatku bez znacky/ az ke krizovatce se silnici Slavkov - Strani. Silnicka je nerovna, misty sterkovita, jsou na ni zbytky ledu a snehu, obcas i vetve stromu. Za krizovatkou pokracuji po cervene znacce po prijemne /snih tady uz neni/ polni ceste s vyhledy na vesnici Strani a kopce V.Lopenik a V.Javorina az k dalsi krizovatce se silnici Korytna - Strani. Prejizdim ji a jedu dal po "polnacce" kolem ovciho stada pres vrch Dubina k silnici Strani - Brezova.
Po teto silnici mirne stoupam ke krizovatce se zlutou znackou. Prejizdim opet na polni cestu a stale po cervene znacce pokracuji k Studenemu vrchu. Dosti prudky vyjezd na tento vrch jiz vede lesem. Za kopcem pozvolna sjizdim na louku s vyhledy na Mikulcin vrch. Pak opet lesnim chodnickem az k silnici Bystrice p. Lopenikem - Brezova. Po silnici kousek vpravo k rozcesti znacenych cest. Nasleduje prudke stoupani po asfaltce pod Vysoky vrch a pak pohodlny a dlouhy sjezd po kvalitni silnici /zelena znacka/ k motorestu Novy dvur. Tady si davam druhy caj na zahrati a obedvam chleba, ktery si vezu s sebou. Dalsi cesta vede opet po cervene znacce. Zpocatku jedu asi 2 km po silnici pak kousek lesem, prejizdim na silnici Zitkova - Bzova a asi po 800 metrech odbocuji ze silnice doleva na polni cestu. Sily mne uz ubyvaji a pocet mist, kde kolo tlacim, se zacina zvysovat. Vrch Lokov zdolavam touto kombinovanou tlacici technikou. Po sjezdu z vrcholu se dostavam na pomerne kvalitni lesni silnicku, a tak to asi 4 km zenu co to jde. Pred vrcholem Basta opet prejizdim na lesni chodnik, krizuji zelenou znacku a hranicnim prusekem klesam do sedla pred vrchem Ceresenkova. Tady opet doplnuji energii, tentokrat cokoladou, hrozinkami a oplatkami. Moc to nepomaha a na vrchol opet kolo tlacim. Odtud opet mirne klesam a vzapeti stoupam na vrch Javornik. Z nej sjizdim prudce dolu, ve vodou vymletem koryte plnem listi. Intenzivne brzdim a pocitam se vsim. Asi po kilometru opoustim tuto znicenou cestu a vjizdim na pomerne kvalitni lesni silnicku.
Vychutnavam na ni kouzlo rychleho sjezdu a obdivuji malebne vyhledy na okolni hrebeny a horske chaloupky. Zastavuji az na krizovatce s modrou znackou a rozmyslim se, kudy hreben opustit. Abych logicky dokoncil hrebenovku rozhoduji se nakonec, pokracovat vpravo po cervene znacce. Po absolvovani tohoto useku se mi vsak zda, ze sjezd po modre znacce bude lepsi. Cesta, kterou jsem se dal ja, totiz zahy prechazi v postupne zarustajici lesni pesinu s velmi neprijemnym zakoncenim /opet vodou vymleta uvozova cesta prechazejici do strze, plna listi, ktere zakryva hloubku ryhy/. Opatrne vjizdim do listi, ale najednou se predni kolo propada do listi az po blatnik a ja si to plachtim pres riditka dolu. Nastesti jsem neco takoveho cekal takze se mi nic nestalo. Nasedam opet na kolo a za chvili jsem u reky Vlary. Prejizdim brodem na jeji levou stranu do vsi Stepan. Protoze mam jeste trochu casu do odjezdu vlaku, jedu po silnici do Brumova-Bylnice, kde je mozne pojist v restauraci hned u nadrazi. V 16.40 odjizdim osobnim vlakem zpet do Brna.
Celkovy cas: 8,5 hodiny /vcetne hodiny prestavek/.
Delka trasy: 61 km /27 terenem, 15 lesnimi cestami, 19 po asfaltu/.
Prubeh trasy: Javornik n. Velic kou /312 m n.m./ - Suchovske mlyny
/370/ - Nova Lhota /500/ - Sibenicky vrch /707/ - V.Javorina /970/ - Dubina
/545/ - Vysoky vrch /698/ - Novy dvur /520/ - Lokov /739/ - Basta /642/
- Javornik /783/ - Brumov-Bylnice /315/.
Prevyseni: +1260m, -1257m.
Kolo: ATB Velamos Sobotin (15,5 kg), odstrojene, na zadnim kole
drapak 26x1,9.
Mapa: Bile Karpaty, 1:100 000, Slov. kartografia 1990, 2.vyd.
Pøipomínky k této stránce pošlete na adresu: zdbartos@seznam.cz
od data uvedeného na poèitadle mé Home Page.