Zdeněk Bartoš
Tento text byl
otištěn v časopise Bike Sport č. 7/2001.Mapy: 1:50000 Veporské vrchy (č. 134), VKÚ Harmanec, 1. vydání, 1995; 1:50000 Polana (č. 133), VKÚ Harmanec, 1. vydání, 1994
Počasí konce září roku 2000 se velmi vydařilo a vylákalo mne, i mého kamaráda Milana, na víkend do západní části Slovenského Rudohoří, až tam, kde Rudohoří hraničí s pohořím Polana. Po asi čtyřhodinové jízdě v časném sobotním ránu po trase Frýdlant n. Ostravicí - Bumbálka - Bytča - Žilina - Martin - Žiar n. Hronom - Zvolen - Kriváň - Hriňová jsme se dostali k možnému počátku tras, do sedla Prašivá, poblíž osady Mláky
.
Sobotní trasa, vedoucí odtud, byla pěkná, ale kamarádovi se více líbila ta nedělní, tak vám popíši tu. Při přesunu ze sedla Prašivá do východiště nedělní trasy (Sihla - JRD) jsme navíc projížděli tak nádhernými místy, vhodnými pro silniční cyklistiku, že by byl hřích se o nich nezmínit. Jedná se o okruh Hriňová (480 m n.m.) - sedlo Prašivá (970 m) - Kokava n. Rimavicou (342 m) - Sihla rozcestí (925 m) - Hriňová (480 m), který měří asi 65 km a vystoupáte si na něm asi 1100 m (a totéž sjedete). A navíc při minimálním automobilovém provozu.
Je jasne, ze ten skvely dojem z tras byl z casti zpusoben dobrym pocasim a nadhernymi barvami zloutnoucich buku, cervanajicich jerabu, oranzovych javoru, piskovych luk, zelenych smrku a jedli, slusnou viditelnosti a TEMER NULOVOU pritomnosti lidi v horach, ale pro pro lidi, kteri nemaji radi trial, hluboke blato, sklony nad 25% a podobne chutovky, je to IDEAL, ktery velmi silne utocici na muj dosavadni MTB vrchol (hrebenovka Javorniku). A to v teto oblasti jsou jeste minimalne dve podobne trasy, ktere jsme jiz nestacili projet (sel jsem tam jen pred lety pesky...).
A protoze jsme v sobotu vecer necekane potkali v pustych lesich dva kluky ze Zvolenu na fullicich mam i (mnou nejety) tip pro trialisty: Ponicka Huta - sedlo Jasenova - Polana - Kyslinky (i po modre i po zlute). Ale jak jsem videl ta kola a ty svaly, tak to bude fakt tezke.....
Základní údaje o nedělní trase: délka celkem 35,1 km, z toho 23,1 km terén (66%),
12 km asfalt, převýšení +819 m, -819 m, čistý čas jízdy 2:28, čas jízdy s přestávkami 4:00.
Nedělní trasa (1.10.2000) začínala
na parkovišti před vrátnicí bývalého jednotného rolníckého družstva nad obcí Sihla (945 m). Službu konající vrátný nám ochotně přislíbil pohlídat auto, a tak jsem odjížděli klidnější. Vzhledem k nedostatku času jsme se rozhodli vyjížďku podstatně zkrátit a vystoupat na hřeben od blízké samoty Dolina, ale jistě jsou i jiné možnosti.Dvoukilometrové klesání od našeho zaparkovaného auta po uzoučké silničce podél potoka Rimavica k samotě Dolina (783 m) nás pořádně podchladilo. Už je tu však odbočka ze silnice doleva po zelené značce na travou zarostlou polní cestu. Prozíravě se vysvlékáme a začínáme stoupat na hřeben. Po chvíli přijíždíme do opuštěné osady Kysuca. Při pohledu na rozpadající se domy s rozbitými okny na nás padá tíseň.
Stoupání začíná být stále strmější, naši technickou zdatnost prověřují i občasné pramínky vyvěrající po bocích cesty a vlhké ploché kameny, kterými si bývalí obyva telé osady zřejmě zpevňovali cestu nahoru. Na konci osady potkáváme starší paní. Podivuje se nad naším "naničhodným" snažením a upozorňuje nás, že následující strmý výjezd není pro kola moc vhodný. Má pravdu. Ani jednomu z nás se nedaří tento úsek překonat bez šlápnutí na zem. Stále stoupáme, ale sklon je již přijatelný, vadí spíše tráva na stezce. Záhy stezka mizí ve křoví a tak pokračujeme vzhůru bez cesty, přímo po louce. Nad námi se klidně pase stádečko krav a starý bača i jeho pes asi pochrupují, protože nemáme pocit, že by si nás všimli. Až teď, odkudsi shora se ozývá výhružný štěkot, a tak krávy objíždíme z bezpečné vzdálenosti, protože je jasné, že při naší rychlosti jízdy, rovnající se rychlosti chůze, bychom byli pro obrovitého sněhobílého čuvače snadnou kořistí. Bača nám však přátelsky kyne a přivolává psa, takže postupně měníme směr jízdy zpě t k původnímu bodu na horizontu.
Konečně jsme na rovném bočním hřebínku (vystoupali jsem od silnice 170 výškových metrů) a otvírá se nám krásný půlkruhový výhled od Klenovského Veporu na východě, přes masív Drahové na jihu až po roztroušené horské vesničky Lom nad Rimavicou a Drábsko na západě. Výhled na sever cloní masív hlavního hřebene, kam se musíme ještě sto výškových metrů "vyškrábat", a to nám trochu kazí náladu, ale nedaleká samota se žloutnoucími ov ocnými stromy na zahradě a volně se popásající kůň nás zase ladí do lyrična a před očima se nám míhají vzpomínky na koně v rumunském Fagaraši a v rakouských Seetaler Alpen.
Po krátkém odpočinku nasedáme opět na kola a po široké polní cestě a po červené značce vyjíždíme až na hlavní hřeben do výšky 1050 m n.m., na nejvyšší bod dnešní trasy. Tady konečně začíná pohodová hřebenovka , na které se rozdíl výšek sedel a vrchol ů pohybuje průměrně jen kolem šedesáti metrů.
Vzhledem k tomu, že dalších čtrnáct kilometrů na vrch Zákľuky je, až na jednu výjimku, orientačně velmi jednoduchý ch (stále po hřebeni po červené značce), omezím se jen na popis místa kde jsem se nechal strhnout příjemným rychlým sjezdem po polní cestě a z hřebene jsme bez značky sjeli. Jde o místo u druhého koňského "ranče" ve stoupání na Dlhý grúň (vlevo dole je vidět první domky osady Sedmák), kde j e bohužel nutno opustit pohodlnou polní cestu, odbočit z ní doprava a stoupat dále po hřebeni (na mapce i v kilometráži je samozřejmě zachycen náš chybný postup).
P
Typický teplý jižní vítr, který je neroz lučně spojen s podzimními inverzemi nás láká k sesednutí z kola. Sedáme si do prohřáté trávy a napjatě posloucháme, zda se v této vyhlášené oblasti výskytu jelení zvěře dočkáme také zatroubení říjného jelena. Teplé počasí ale hlasité říji nepřeje, a tak alespo ň pozorujeme modré nebe a v mírném oparu zahalený vrchol Poľan y. Nemůžeme ale meditovat moc dlouho, čeká nás ještě dlouhá cesta na Moravu.
Malé překvapení zažíváme před
vrchem
Místo |
Nadmoř ská výška [m n.m.] |
Převýšení [m] |
Ujeto od počátku [km] |
Ujeto z p ředcho-zího bodu [km] |
Sklon [%] |
Sihla JRD |
945 |
- |
- |
- |
- |
Dolina |
783 |
- 162 |
2,8 |
2,8 |
-5,8 |
Kysuce hor. Konec |
900 |
+ 117 |
4,1 |
1,2 |
9,4 |
u kóty 1074 |
1050 |
+ 150 |
5,6 |
1,6 |
9,6 |
západně od vrchu Sedmák |
1000 |
- 50 |
7,2 |
1,6 |
-3,2 |
Sedlo |
950 |
- 50 |
7,5 |
0,3 |
-16,0 |
osada Sedmák |
1005 |
+ 55 |
8,1 |
0,6 |
8,8 |
státní silnice u Sedmáku |
945 |
- 60 |
8,7 |
0,6 |
-9,6 |
napojení červené |
1020 |
+ 75 |
10,0 |
1,2 |
6,0 |
sedlo Tlstý javor |
1018 |
- 2 |
10,6 |
0,6 |
-0,3 |
sedlo |
970 |
- 48 |
11,6 |
1,0 |
-4,8 |
u kóty 1009 |
1000 |
+ 30 |
12,6 |
0,9 |
3,2 |
sedlo |
970 |
- 30 |
13,1 |
0,5 |
-6,0 |
u Obrubovance |
1000 |
+ 30 |
14,0 |
0,9 |
3,2 |
sedlo |
910 |
- 90 |
16,2 |
2,2 |
-4,1 |
kóta 961 |
961 |
+ 51 |
17,7 |
1,5 |
3,4 |
u salaše, pramen |
940 |
- 21 |
18,9 |
1,2 |
-1,7 |
Zákľuky |
1011 |
+ 71 |
19,7 |
0,7 |
9,5 |
křižovatka s lesní cestou |
860 |
- 151 |
21,2 |
1,5 |
-10,1 |
nejvyšší bod lesní cesty |
900 |
+ 40 |
23,0 |
1,9 |
2,1 |
začátek sjezdu |
880 |
- 20 |
24,2 |
1,1 |
-1,8 |
před hájovnou Strunžen o |
745 |
- 135 |
26,0 |
1,9 |
-7,2 |
kóta 800 |
800 |
55 |
27,7 |
1,6 |
3,4 |
kóta 860 |
860 |
60 |
30,8 |
3,1 |
1,9 |
kóta 880 |
880 |
20 |
32,2 |
1,4 |
1,5 |
ves Sihla |
900 |
20 |
34,4 |
2,2 |
0,9 |
Sihla JRD |
945 |
45 |
35,1 |
0,7 |
6,0 |