Než skočíte do sedla Byl to príma pocit, když se po našich výpravách v devadesátém roce na Podkarpatskou Rus ozývali vandráčci a chtěli kopie našich map, chtěli poradit s vízem, s bicyklem.....Utekla řádka let a postupně mě považují za experta přes Mongolsko, Sibiř, Himálaj, přes cestovní medicínu a tibetštinu. Obávám se, že neprávem. V přípravě bicyklu na vandr si ale můžu troufnout poradit. Následující platí pro kontrolu před velkým vandrem, ale i prostě před sezónou. Vezmu to po heslech (tučně jsem označil věci, které doporučuju vozit s sebou): RÁM - Pečlivě projděte sváry kvůli skrytým trhlinkám.Mrkněte, jestli obě kola jedou přesně za sebou v jedné stopě. Zadní nosič musí sedět fest, většina kol má proto naletované na zadních vzpěrách válečky se závitem a dole na koncovce jsou očka k přímé montáži nosiče. Na levnějším kole mohou tyto úchytky chybět, lze si je nechat naletovat. Závodní rámy je nemají schválně, ale řešení existuje - objímky na vzpěry a nosiče dole zakončíme vidličkou pod rychloupínák náby. PNEUMATIKY - Gumy se steřelou bočnicí vyhoďte dřív, než vás zradí. Ojetý vzorek snižuje valivý odpor, ale znamená častější defekty. Jiná věc je, když zvolíte gumy typu slick. Stěna je hladká, ale dostatečně silná. Přezutím z drapáků na sliky máte z horského kola kolo na trek či do města, dělám to taky tak. Tenčí guma ovšem chce víc nahustit, čímž se snižuje odpor, ale i komfort jízdy. Tak si vyberte. Možná je řešení uprostřed - na vandr např. gumy 1,90 - 1,95 se souvislým středovým proužkem. Levné rubeny jsou za stovku, lehké speedmaxy za tři. Pneumatiky s kevlarem jsou dražší, ale podstatně lehčí, hravě se obouvají a rezervní gumu můžete vozit smotanou do klubíčka. DUŠE - Ty lehké jsou zranitelnější, ale váhový rozdíl může být překvapivý. Auto-ventilky se dobře hustí kompresorem, velo-ventilek jde líp hustilkou. Náhradní duše je samozřejmostí. NÁBOJE uvítají očištění a olej. Když se kolo viklá do boku, jsou asi volné konusy. Drhnutí v náboji volá nejspíš po výměně ložisek, popř. konusů. To už může být dražší a tak jestli máte maticový náboj, tak jej neopravujte, ale zahoďte. Rychloupínák nejen líp drží a umožní rychle korigovat usazení kola, ale nemusíte s sebou tahat patnáctku pro případ defektu. DRÁTY - Docentrovat, vyměnit poškozené dráty (např. deformované u pastorků) i niple-matičky (aby na nich mohl zabrat centrklíč) - toť má rada. STŘEDOVÁ HŘÍDEL klasická (nezapouzdřená) je lehčí a opravitelná, ale může se povolit. Pak nutno naladit. Dnes už převažují zapouzdřené středy. Uvolní-li se z rámu, dejte ho dotáhnout. Uvolní-li se v ložiscích, zahoďte jej. ŘETĚZ má rád čistotu a kvalitní olej uvnitř, nikoliv na povrchu. Nejezděte s vytahaným řetězem. Nám to nevadí, protože si pak u nás třeba koupíte nejen řetěz, ale taky pastorky popř. nový střední talíř .Ale mohlo by to vadit vám a tak se raděj stavte ku změření řetězu. Je to zadarmo. Při koupi dejte pozor na kompatibilitu s pastorkama! Pár článků vozím s sebou spolu s nýtovačem. PŘEHAZOVAČKA se za čistotu a promazání čepů (všech míst, kde se hýbe) odvděčí pohotovým chodem. PŘESMYKAČ má rád totéž. Aby dobře šel, měl by chodit nízko (2-3 mm) nad velkým tácem a být s ním rovnoběžný. PASTORKY držte v čistotě, šetříte tím řetěz. Chcete-li na HG náboj jedenáctku, znám fintu. Na cestu s velkým proviantem a do hor neváhejte nandat třicítku, máme je. ŘADÍCÍ PÁČKY - Stačí na nich dotáhnout šroubky a namazat závity "štelovací" opěrky bowdenu. Do Asie vozíme pro celý tým jednu páčku náhradní - tu nejlevnější, nepolohovací a taky náhradní přehazovačku. LANKA - Roztřepení v ústích bowdenů podstatně zhoršuje funkce řazení či brždění. U brzd jde o ohrožení života. Vyměnit! Občas uvolním bowdeny z opěrek (bez demontáže, naučím vás to) a zoxidované části lanek vyleštím sidolem, pak navazelinuju. V brašničce mějte lanko měniče a zadní brzdy. BRZDY - Uvažte náhradu alespoň zadních čelistí - "véčkama". Je to vynález století! Moc udělají dobré špalky. Mějte s sebou vždycky aspoň nějaké náhradní. Stačí delší sjezd v mokrém lese a můžete je potřebovat. PEDÁLY - před sezónou "dorvat" do klik. Před vandrem, kde čekáte občasnou demontáž (při balení do letadla), tak naopak pedály vytočte, závit namažte a dotáhněte tak, abyste mohli pedály bez problémů vytočit. Neuškodí dotáhnout šrouby na rámečku, není-li jen na nýtky. KLIPSNY - vnucují správnou polohu chodidla a brání zlozvykům (vybočování kolen ap.), umožňují točit nejen šlapáním, ale i taháním. Páni jsou tím rychlejší, dámská noha zase dokonaleji zeštíhlí. Klipsny brání sklouznutí nohy ve sjezdu, v brodu, akcelerace je nesrovnatelná. Klipsny se někdy vytrhnou ze šroubku od pedálu - u nás dáváme dvě podložky, takže to nehrozí. Raděj si to zkontrolujte. SEDLO - nevyžaduje zvláštní kontrolu, ozve se samo vrzáním. Poškozenému prodloužíte život návlekem cca za půl sta. Na delší vandr doporučuju měkčí, gelové. Nestyděl bych se ani za sedlo s decentníma pružinkama, je k mání. HLAVOVÉ SLOŽENÍ se může povolit i na tom nejdražším kole, u nového je to skoro pravidlo. Nejdřív to poznáte, když zmáčknete přední brzdu a zakýváte bicyklem vpřed a vzad. Dotahujeme v záručním servisu. Nedbalost někdy končí výměnou celé vidlice. Celou kompletní před- nebo po-sezónní kontrolu a naladění vám samozřejmě udělají četné brněnské servisy, i ten v Husovicích za kostelem. Krom tučně vyznačených věcí doporučuji s sebou lepení a ložiska nebo kuličky podle vašeho osazení. Vyjmenované nářadí doplní montážní páky na pneumatiky, imbus klíče, popř. otevřené klíče (8, 9, 10). Stahováky klik a kazety a jiné speciální nářadí nevozím ani do Himálaje. A nezapomeňte, že je lepší jezdit než ladit. Inspiraci najdete třeba ve výloze Sazky na Rašínově ulici č. 4, jsou tam nabídky všech oddílů TJ Favorit, včetně turistických (silničních i "lesních"). Šťastnou cestu! Design©Brd'a, czex.cz, 1999 |